Onze leerlingenzorg
Met plezier leren van en met elkaar!
Een goed pedagogisch klimaat staat of valt met het contact tussen de leerkracht en zijn of haar leerlingen. Als het contact goed is, voelen de leerlingen zich veilig, kunnen ze actief mee doen, zijn de leerprestaties hoger en kunnen leerlingen zich optimaal ontwikkelen. De leerlingen zijn samen met de leerkracht verantwoordelijk voor de sfeer in groep en het welbevinden van iedereen in deze groep.
Ieder kind is uniek, niet ieder kind kan en doet hetzelfde, dat mag ook bij ons op school. Door goed te kijken naar wat een kind nodig heeft, haalt ieder kind het beste uit zichzelf. Een rijke en betekenisvolle leeromgeving draagt daar aan bij.
Basisondersteuning
Het is van belang dat de basisschool een leeromgeving biedt waarin ieder kind tot leren komt. Hun hele schoolcarrière worden de leerlingen gevolgd in hun ontwikkeling door hun leerkrachten en de intern begeleider. Dit doen we door te werken met ons systeem "Zicht op Ontwikkeling". Dit houdt in dat we regelmatig de opbrengsten met elkaar analyseren op school- groeps- en leerlingniveau. Daarnaast wordt er ook gekeken aar signalen van bijvoorbeeld dyslexie, autisme en ADHD. Onze intern begeleider, Leontine Biemans, leidt deze processen en is hier geheel voor vrijgeroosterd.
Leerlingen worden zoveel als mogelijk in de groep begeleid. Als dit niet mogelijk is, maken wij gebruik van onderwijsassistenten die de leerlingen buiten de groep extra kunnen ondersteunen.
Kanjerschool
Om de kinderen sociale vaardigheden te leren en om te gaan met pestgedrag maken wij gebruik van de Kanjertraining. De Kanjertraining is een gecertificeerde methode en erkend bij de onderwijsinspectie. Alle teamleden hebben scholing gehad om de cursus te mogen geven. Wij zijn er trots op een Kanjerschool te zijn.
De kanjertraining streeft de volgende doelen na:
- Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas.
- Het versterken van de sociale vaardigheden bij kinderen.
- Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten.
- Bewustwording van de eigenheid bij kinderen.
- Leren om verantwoordelijkheid te nemen.
- Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie.
Om het jaar hebben de teamleden een herhalings-training. Op onze school is Tina Roozendaal onze Kanjer coördinator.
Voor meer informatie kunt u naar de website van de Kanjertraining.
Coöperatief leren
Coöperatief leren heet ook wel samenwerkend leren. Bij coöperatief leren gaat het om de samenwerking tussen sterkere en zwakkere leerlingen. Dit wordt gestimuleerd door coöperatieve werkvormen, waarbij kinderen in heterogene tweetallen of groepjes werken. De kinderen discussiëren samen over de leerstof, ze geven elkaar uitleg en informatie en vullen elkaar aan. Zij zoeken samen naar een oplossing en helpen elkaar.
Passend Onderwijs
Passenderwijs is een samenwerkingsverband voor primair onderwijs in de regio Utrecht West. Alle scholen van stichting Kalisto zijn hierbij aangesloten.
Binnen Passend Onderwijs heeft het samenwerkingsverband de wettelijke taak een ondersteuningsprofiel vast te stellen en uit te voeren. In dit plan staat op welke wijze het samenwerkingsverband voor alle kinderen een passende plek in het onderwijs wil realiseren. Passenderwijs heeft dan ook als missie ‘Voor elk kind een passend aanbod’
Op de website van Passenderwijs vindt u meer informatie.